K-Mag er tilbage, men skal han på holdet..?

Kevin Magnussen er igen tilbage i Formel 1. Men er han værd at købe i managerspillet baseret på Formel 1. Vi kigger lidt i statistikken fra tidligere år og får et par alternative tips fra en ekspert.

Han koster kun 3.5 mio,, men giver det mening at købe Kevin Magnussen i Motor Manager 2022

Det spørgsmål prøver vi at belyse med et kig i historiebøgerne – og får samtidig et par tips fra Formel 1 eksperten, Allan Rud Haslund. 

Efter krigen i Ukraine er Haas’ russiske kører Nikita Mazepin røget ud af holdet og ind er kommet danske Kevin Magnussen. K-Mag får noglet test-omgange i den sidste test i Bahrain, som måske kan give lidt info om formen. Men holdet i det hele taget ser ikke for godt ud.

Haas’ filosofi var at “droppe” 2021-sæsonen og satse på den nye bil i 2022. Det forklarer de dårlige resultater i fjord, men flere ting peger på, at det ikke er lykkedes. 

Det skyldes blandt andet, at de som det eneste hold ikke har brugt hele deres budget. Deres udviklingsafdeling er – i modsætning til de fleste hold – decentral og det gør, at de ikke har kunnet skabe de store resultater i garagen i denne off-season. 

Det viser sig også med en række under middel resultater ved første test i Barcelona i slutningen af februar. 

K-Mag i managerspillet

ÅrHoldLøbPointStart værdiVækstIndex
2014McClaren195560000001,885,000314
2015McClaren10550000000
2016Renault2175000000723,000145
2017Haas201950000001,025,000205
2018Haas215645000001,629,000362
2019Haas212045000001,042,000232
2020Haas1713500000368,000105

Så selvom resultaterne tidligere har været gode, så får Kevin Magnussen svært ved at leve op til 2014- og 2018 sæsonerne. Men nye biler til alle hold åbner konkurrencen lidt. Til 3.5 mio. er han et billigt sats.

Ren Formel 1 tavle

Formel 1 laver om i reglerne og der er kommet helt nye biler til 2022-sæsonen. Det gør den historiske hårde konkurrence mere åben.

“Det er den største regelændring i 40 år. Vi er gået fra at have biler med store spoilere til at have mere fokus på ground-effekt, så bilen suger sig fast. Så det er helt nye biler.” – forklarer Allan Rud Haslund, der er redaktør i Bilmagasinet’s Formel 1 sektion.  

“Vi kan med andre ord ikke bruge sidste sæson til en skid, men mon ikke de store hold stadig væk er størst, da de har det største udviklingsbudget.” – Allan Rud Haslund. 

I forhold til managerspillet baseret på Formel 1 så famler vi altså en smule i blinde, men bare rolig fordi Klubhuset og Allan Rud Haslund har taget det kommende spil under kærlig behandling.

Hør hele optakten her

Tre tips til Motor Manager 2022

Sergio Perez
Red Bull Racing
7.500.000
vs.

Han er måske lidt for billigt sat. Han bliver nummer 4 sidste år – og er billigere end de to Ferrari kører. Allan Rud Haslund tror ikke på, at han får lov til at køre med om sejrene, men som 2. kører for et af de store hold, så kan der vente flere topplacering til en god værdi af 7.500.000.

Valtteri Bottas
Alfa Romeo
4.500.000
vs.

Et oplagt valg ifølge Allan Rud Haslund. Bookmakerne har Alfa-Romeo som den dårligste bil, men den vurdering er Allan Rud uenig i, og tror på en rigtig god start til den selvsikre finne.

Ferrari F1-75
Ferrari
9.000.000
vs. Aston Martin

Hvis vi kan bruge den første vintertest til noget, så er der god værdi i de italienske heste. Flere hold direktører peger på Ferrari som den bedste bil i år, og det kan give godt med værdi i managerspillet. Pitcrew, kører og konstruktører ligger lige under de dyreste og kan gøre det rigtig godt.

Top 3: køb
Handel lukker om:
19
1. Lando Norris
McLaren
12.567.000
17
2. McLaren
McLaren
13.345.000
16
3. Nico Hulkenberg
Haas
4.827.000
-16
1. Daniel Ricciardo
RB F1 Team
5.358.000
-9
2. Haas
Haas
6.630.000
-8
3. Mercedes W15 E
Mercedes
11.365.000
Skift ud

Læs også hvordan Mads Konradsen sidste år vandt Motor Manager 2021 med en overhalling i det sidste sving på den sidste lap.

Del med dine venner - det giver god manager-karma
Ingen kommentarer
Skriv en kommentar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *