Managerguiden til Girospillet 2018
1. maj 2018 GirospilletFrederik Ingemann – tidligere vinder af cykel-spil på Holdet.dk – guider dig til succes i Girospillet 2018. Budskabet er klart: Del spillet op i bidder og stol på dine valg. Få hele taktikken til at slå dine venner i Giro’en.
Internettet flyder allerede over med forskellige optakter, der forsøger at analysere sig frem til morgendagens etapevinder. Sammen med bookmakernes odds er disse artikler pligtlæsning for enhver håbefuld ”manager”, der drømmer om at brillere – hvad end det er overfor vennerne eller i kampen om den samlede sejr. Desværre har der aldrig været en optakt, der rettede sig direkte imod managerspillene – Ikke før nu i hvert fald.
I denne blog kommer jeg med min overordnede guideline forud for Girospillet 2018. I løbet af Giro d’ Italia vil jeg i en række blogs indvillige dig i, hvilke tanker jeg gør mig i forbindelse med den daglige sammensætning af mit managerhold. Alt sammen med det formål at gøre dig til en bedre manager.
1. Læg en plan
Det første jeg gør, er altid at danne mig overblik over ruten og inddeler den i forskellige ”blokke”. Hver blok indikerer et skift i managerspillet. At sætte et godt managerhold handler nemlig ikke blot om, hvem du skal have på dit hold i dag. Det handler i lige så høj grad om, hvordan dine ryttervalg i dag spiller sammen med dine planer for i morgen og i overmorgen.
Som jeg ser det, er der følgende ”blokke” i årets Giro:
- Blok: 1. etape
- Blok: 2. og 3. etape
- Blok: 4., 5. og 6. etape
- Blok: 7., 8., 9., 10. og 11. etape
- Blok: 12. og 13. etape
- Blok: 14. og 15. etape
- Blok: 16. og 17. etape
- Blok: 18., 19. og 20. etape
- Blok: 21. etape
Tanken med blokkene er at skabe større overblik for dig som deltager og skabe størst mulig kontinuitet på dit managerhold. Jeg plejer at sammenligne det med at løbe et Marathon. Starter du løbet med at tælle ned fra den fulde distance (21. etaper) bliver det uoverskueligt. Tager du én kilometerport (én etape) ad gangen mister du overblikket og risikerer at betale for det senere (ekstra transfergebyrer). Man skal altså finde nogle passende delmål, såkaldte ”blokke”.
Idéen er så, at du aldrig behøver at tænke mere end den igangværende blok frem. Størstedelen af dit hold skal således forblive uændret, dog med mulige små justeringer på ydre mandaterne.
I slutningen af hver blok, før du tager hul på en ny, kan du så vurdere, hvilke kræfter (ryttere) du har til rådighed, lave de nødvendige udskiftninger og lægge en plan for den næste blok. Intet er dog definitivt. En krise kan betyde, at man må indføre en ekstra blok, mens succes kan betyde, at man springer en blok over. Mere om det i en senere blog.
2. Is i maven
”Touren vindes i sengen”, sagde Cadel Evans, da han vandt i 2011. Det samme kan siges, om managerspillene på Holdet.dk. Det er nemlig sjældent den, der er mest aktiv på transferfronten, der løber af sted med samlede sejr. Tværtimod. Selvom en dårlig runde altid vil medføre et dilemma mellem at stå ved sine valg og erkende sine fejl eller skifte ud. Men det er sjældent en god idé at skifte hele holdet midtvejs i en blok for at vinde det tabte tilbage.
Spillet er langt og vindes eller tabes ikke på én dag. Husk dét før du kopierer dine konkurrenters hold, blot fordi de havde en bedre runde end dig. Medmindre du har overset noget åbenlyst, betyder det kun, at du indkasserer et nyt nederlag i form større transfergebyr.
3. Do the math
Hvis du vil have succes i et hvilket som helst managerspil, må du sætte dig ind i pointsystemet inden du sætter dit hold. Med andre ord, skal du altid overveje om en given rytter er omkostningerne værd at satse på. Sælger du fx en bjergrytter til 10 millioner til fordel for en sprinter til samme pris forud for en sprinteretape, blot for at bytte tilbage igen inden morgendagens bjergetape. Ja, så skal sprinteren skaffe 200 000 i vækst mere end bjergrytteren på den ene etape – og det er blot for at handlen går i nul(!).
Disse overvejelser er særligt relevante, når du overvejer at investere i udbrudsryttere. Under Tourspillet sidste år var englænderen Steve Cummings en populær herre på de etape, der indbød til et udbrud. Problemet var dog, at når han ikke kom med i dagens udbrud, tabte han gerne meget tid og gav således tit minus 150 000.
Til sammenligning giver en etapesejr cirka 450 000. Du bør derfor overveje, om chancerne for, at en rytter som Cummings vinder eller giver underskud er de eventuelle transferomkostninger værd. Vær opmærksom på at potentiel ekstra kaptajn- og etapebonus som følge af en udskiftning skal tages med i dine overvejelser.
4. Brug ”trend” fremfor ”popularitet procenterne”
Popularitet procenterne fortæller dig hvor mange, der har en given rytter. Dette tal bærer dog ofte præg af forskellige, subjektive tilfældigheder tidligt i spillet. Fordi mange managers glemmer at følge med og misser sine udskiftninger, så afspejler popularitets procenterne altså ikke nødvendigvis en rytters værdi. Trend fortæller dig derimod, hvor mange der finder en specifik rytter interessant forud for den næste etape. Men husk: Du skaber ikke forskellen til flertallet ved at gøre det, de fleste gør. Trend-informationerne kan således bruges begge veje.
Forfatter:
Frederik Ingemann er tidligere vinder af Vuelta Manager og blev nummer tre i Tourspillet 2017. Han skriver for Holdet.dk bloggen med særligt fokus på cykel-spillene. Hvis du har kommentarer eller andre ideer til, hvordan man lægger taktikken til Giro Spillet, så skriv endelig i kommentarfeltet.
Hvis du er interesseret i at vælge danskere til dit Giro d’ Italia hold, så har vi rangeret dem efter potentielle pointhøst.
Læs alle Frederik Ingemann’ s optakter til Giro Spillet 2018:
Blok 1: Manageroptakt til 1. etape
Blok 2: Girospillet 2018 – Optakt til etape 2 & 3
Blok 3: Girospillet 2018 – optakt til etape 4, 5 og 6
Blok 4: Girospillet 2018 – optakt til etape 7, 8, 9, 10 og 11
Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *